Marine Le Pen (FN) ja Geert Wilders (PVV). |
Jonkinlaista toivoa Ranskan selviytymisestä edustaa kansallismielinen Marine Le Pen, jonka tuore ehdotus ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon poistamisesta laittomasti maassa oleskelevilta herätti odotettavaa ulinaa suomalaismediassakin. Vasemmistolaiset äärinäkemykset ovat yleistyneet hyväksyttäviksi niin laajalti, että täysin rationaalinen ajatus siitä, että ne ihmiset saavat palvelun, jotka siitä maksavat, voidaan tulkita radikaaliksi.
Hallitsematon maahanmuutto on yksinkertaisesti liikaa Ranskan sietokyvylle, joten jotain on tehtävä. Asia voitaisiin "hoitaa" Suomen tavoin eli jatkamalla houkuttimien ylläpitoa ja kalliita palveluita jokaiselle takamuksensa rajan yli hilaavalle mutisten samalla jotain kansainvälisistä sopimuksista, kunnes taloudelliset ja sosiaaliset haitat romahduttavat järjestelmän niin, ettei siitä enää hyödy yhtään kukaan. Toinen vaihtoehto on karsia sieltä, missä leikkaamisen hyödyt ovat suurimmat ja haitat pienimmät.
Laittomat maahanmuuttajat Ranskassa ovat mm. kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita ja elintasopakolaisia, jotka eivät halua kirjautua Ranskassa turvapaikanhakijoiksi, koska haaveilevat Iso-Britanniaan pääsystä. Ei ole yksinkertaisesti mitään syytä tarjota näille ihmisille houkuttimia, jotka kannustavat pysymään maassa laittomasti, kun takaisinkin voisi lähteä. Jos he olisivat todella vainottuja eivätkä elintasopakolaisia, he eivät joutuisi maassa laittomasti oleskelemaan.
Mikäli laitonta notkumista tuetaan, haittavaikutuksetkin vain kasvavat. Köyhyys, ghettoutuminen ja rikollisuus eivät tule olemaan vältettävissä laittomien mamujen suhteen - onhan se jo todettu, että mikään määrä kallista "integrointia" ei saa edes luvallisesti maassa olevia pärjäämään edes lähelle paikallista tasoa vastaavasti eurooppalaisissa yhteiskunnissa. Laittomien, arveluttavin tarkoitusperin saapuvien tulijoiden suhteen riski ongelmista on vieläkin suurempi.Tämä ja muut Le Penin ehdotukset eroavat median hyväksymästä mielipiteestä siinä, että ne ovat itse asiassa ratkaisuja. Niillä olisi jotain vaikutusta ongelmaan toisin kuin sillä, että sanotaan, että onhan tämä nyt ongelmallista, mutta kun kansainväliset sopimukset. Soppareihin tuntuu liittyvän lähes taikauskoa muistuttava uskomus: jos on hyvä tekosyy olla puuttumatta epäkohtiin, kuten vaikkapa ne kansainväliset sopimukset, ei epäkohtien seurauksia tarvitse kohdata. Käytännössä muistelot sopimusten noudattamisesta mallioppilaan tavoin lienevät laiha lohtu sortuneen yhteiskunnan raunioilla.
Ratkaisua ehdotti ja siitä langettavan päätöksen syrjinnästä sai myös Hollannin todennäköisin seuraavien vaalien voittaja, Geert Wilders. Wilders piti tilaisuudessa puheen, jossa hän esitti yleisölle kysymyksiä, kuten "Haluatteko lisää vai vähemmän EU:n valtaa?".
Yksi kysymyksistä oli, haluaako yleisö vähemmän marokkolaisia maahansa. Kysymyksen takana on marokkolaisten massiivinen yliedustus Hollannin rikostilastoissa ja kaikin puolin epäonnistunut sopeutuminen maan yhteiskuntaan. Wilders lupasi huolehtia asiasta, mikäli hänen puolueensa voittaa: hän katsoisi, että rikolliset palautettaisiin kotimaahansa ja maahanmuuttoa Hollantiin rajoitettaisiin.
Syyte syrjinnästä pamahti, hollantilainen oikeusistuin katsoi marokkolaiset roduksi ja Wildersin puheen siten rasismiksi. Tietenkään marokkolaiset eivät minkään tieteellisen tai sosiaalisen standardin mukaan ole rotu sen enempää kuin kanadalaiset, eikä heidän arvostelunsa tilastoissa näkyvien ominaisuuksien pohjalta ole rasismia. Wildersiä haluttiin kuitenkin päästä näpäyttämään todellisen ratkaisun tarjoamisesta todelliseen epäkohtaan. Lopputulos ei olisi voinut Wildersin kannalta olla parempi. Hän sai arvokasta julkisuutta ja pääsi pitämään useampia loistavia puheita suorassa tv-lähetyksessä. Syyte kääntyi voitoksi.
Niin hollantilaisilla, ranskalaisilla kuin meillä suomalaisillakin on edessä tulevaisuuden kannalta ratkaisevia valintoja. Uskoako heitä, jotka epätoivon vimmalla hokevat ihmisoikeuksia ja kansainvälisiä sopimuksia, kuin ne loisivat haittamaahanmuuton vaikutuksilta suojaavan loitsun maan ylle, vai heitä, jotka toteavat epäkohdat ja tarjoavat niihin spesifisiä ratkaisuja.
Meitä pahemmin haittamaahanmuuton iskuja ottaneet maat alkavat viisastua. On meistä kiinni, onko meidän toistettava samat virheet, päästettävä maa jatkuvaan poikkeustilaan ja kaaokseen, ennen kuin kissa saadaan pöydälle.
https://www.youtube.com/watch?v=H-CqJYzDSI8
VastaaPoistaVideo puhukoon puolestaan, emme voi pelastaa maailmaa siirtämällä kehitysmaiden väestöjä Länsimaihin.
Erittäin katsomisen arvoinen video vaikka olisikin luvuista selvillä, yleisön reaktioita on hauska seurata (kuinka monella on suu auki) :)
PoistaTaas erinomainen kirjoitus Tiina, ja erityisen merkittävää on mielestäni tuo käsitteistön roolin korostaminen: kuka on "turvapaikanhakija", "pakolainen", "siirtolainen" tai "maahanmuuttaja"?
VastaaPoistaEnglannin kielen puolella tuntuvat sanat "refugee" ja "immigrant" menevän keskusteluissa nykyään erittäin herkästi sekaisin, tai sitten niitä käytetään tahallaan ristiin. Jenkkien erityispiirteenä on vielä sekoittaa keskenään tarkenteita kuten "legal immigrant" vs "undocumented immigrant" vs "illegal immigrant" (kaksi viimeksimainittua on käytännössä sama asia).
Sarjakuvataiteilijana ehkä parhaiten tunnettu, mutta myös koulutettu hypnotisti ja mieliin vaikuttamisen tekniikoita vuosikymmeniä tutkinut Scott Adams tarjoaa ytimekkyydessään viehättävän selitysmallin: 99% ihmisistä kuuluvat luokkaan "word-thinkers", ja he luovat illuusiota oman ajattelunsa "rationaalisuudesta" nimikkeiden, käsitemäärittelyjen ja analogioiden kautta. Heidän "ajattelun" perustekniikkansa on sijoitella ihmisiä kategorioihin; esim. joku on "turvapaikanhakija", joku "maahanmuuttaja", joku taas "Hitler tai sinnepäin".
Adamsin mallin mukaan tämä kansanosa (siis n. 99%, ehkä hieman provosoivasti) on täysin jäljelle jäävän 1% ("persuaders", suostuttelijat) hallittavissa, koska word-thinkereitä voidaan viedä kuin litran mittaa, joko manipuloimalla käsitteiden merkitystä tai jopa yksinkertaisesti vaihtamalla pokkana käsitteitä toisiksi, tai keksimällä uusia. Esimerkiksi "pakolaisesta" tulee "maahanmuuttaja" (vain hyvin harvoin toisin päin, tai ainakin sanoja saatetaan luokitella ihqu omaan kategoriaansa "vihapuhujaksi").
Käsitemanipulaatiota kannattaa varoa - ja seurata. Sen yleisyyden huomaa oikeastaan vasta kun sitä alkaa tietoisesti seuraamaan. Panokset ovat kovat: se, joka pystyy päättämään keskustelussa käytettävistä käsitteistä ja niiden merkityksestä, on käytännössä jo voittanut. Kammottavaa tässä on se miten harvoin manipuloivaan käsitteiden käyttöön puututaan.
http://blog.dilbert.com/post/147595892021/how-persuaders-see-the-world
Muutkin Adamsin kirjoitelmat ovat oikoisuudessaan mukavaa luettavaa, etenkin hänen kognitiivisen dissonanssin käsittelynsä tarjoaa melko uskottavan selitysmallin radikaaliregressiivisen eurovasemmiston mielipuoliselta vaikuttavalle käytökselle, koska ainoastaan Thanatoksen (Freudilainen hypoteesi kuolemanvietistä, engl. "death drive") paikkansa pitävyys voisi olla vaihtoehtoinen (tai täydentävä) selitys, niin umpijärjettömältä homma välillä tuntuu.
Tuli mieleen, voikohan oikeusistuinta itseään haastaa oikeuteen? Varmaan Tiina on oikeassa siinä, että Wilders käytännössä hyötyy päätöksestä, mutta marokkolaisten katsominen roduksi, JOS sellainen on ollut päätöksen perusteissa, tuntuu vaan turhan ikävältä minkäänlaisena ennakkotapauksena.
VastaaPoistaTässä yhteydessä lienee hyvä mainita Wildersin kahdeksan vuoden takainen lyhytfilmi "Fitna" jolla hän ensi kertaa keräsi isompaa kansainvälistä mainetta (ja lukuisia oikeusjuttuja). Pätkä on hyvinkin katsomisen arvoinen, löytyy youtube-haulla ihan pelkällä nimellä. Herkille: alun varoitus ei ole turha.
Olen itse sitä mieltä, että on täysin asiallista käsittää rasismi myöskin etniseksi syrjinnäksi tms., ettei kyse siinä ole pelkästään rodusta. Marokkolaiset ovat etnisyys. Islam tässä on kyllä se ongelma.
VastaaPoistaEn itse näe mitään hyvää syytä sekoittaa näitä käsitteitä keskenään, vaikka ne saattaisivat yksittäistapauksissa olla jokseenkin sama asia. Ts. etninen (lat. ethnicus) syrjintä on on etnistä syrjintää, rasismi (ainakin it. razza) on rasismia. Hyviä syitä olla sekoittamatta kyllä - lähtien jo ihan kielen ilmaisuvoiman vesittämisestä. Lisäksi rodun käsite, ottamatta sinänsä kantaa sen käytön oikeellisuuteen tai oikeutukseen, on nykyään käytännössä myrkkyä kaikelle mihin se koskee. Helposti saatetaan leimata esim. etniseen alkuperään pohjaava argumentti "rasismiksi" (vaikka koko perinteinen eurooppalaisten kansallisvaltioiden malli pohjaa siihen), esim. assimilaation vaatimukseen (vrt. "maassa maan tavalla") saatetaan suhtautua "rasismina", koska se on tehokasta propagandaa - epäloogisuudestaan huolimatta vahvasti tunteisiin vetoava argumentti.
VastaaPoistaSuomea sitoo samat turvapaikkasopimukset kuin Japania, Tanskaa ja Australiaa. Sopimusten tulkinta ja soveltaminen on olennaisinta: Tanskan läpi vaikka kävellään, jotta päästään Hölmölandioihin. Australiaan ja Japaniin ei käytännössä ole pääsyä. Suomen hallitus vahingoittaa suomalaisia tarkoituksella, ja valehtelee.
VastaaPoista