keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Älä suosi suomalaista


Aiemmassa blogissani kirjoitin siitä, miksi meidän ei tulisi odottaa, että hyvät, suomalaiset kumppanit ottaisivat meidät vain lojaliteetista, koska oikea strategia on kehittää itseään niin hyväksi, että ulkomaalainen on aina huonompi vaihtoehto.Tämä strategia pätee talouteenkin.

Olin lauantaina S-marketissa, ja pahimpaan ruuhka-aikaan vain kaksi kassaa oli auki. Jonot mutkittelivat pitkälle hyllyjen väliin, ja myyjien toimintaa oli turhauttavaa seurata. Jos joku laittoi lottoa tai lunasti arvan, myyjäpoika puikkelehti paikaltaan vastapäiselle kassalle, koska joka kassalla ei ollut omaa veikkauslaitettaan. Joku osti kaasua grillin pulloon, ja myyjä tankkasi pitkän aikaa hintaluetteloa oikeaa hintaa etsien.

Toiminta oli äärimmäisen huonosti organisoitua, ja pihistely henkilöstön määrässä näkyy kyseisessä kaupassa aina: keskellä päivääkin kaupan käytäviä tukkivat lastauslavat, koska hyllyjä ei saada täytettyä ennen avaamista. Hyllyssä oli kyltti, jossa mainostettiin halpuutettua jogurttia. Viereisen viilipurkin hinta oli noussut 40% samaan aikaan. Siitä ei ollut kylttiä.

En voinut ajatella muuta, kuin "Tällaista ei koskaan satu Lidlissä." Kaikkihan sen tietävät; Lidlin toiminta on hyvin organisoitua. Saksalaiset vain ovat hyviä sellaisissa jutuissa. Jonoja ei juuri synny, kassat toimivat nopsaan. Minua aivan nauratti ajatus siitä, millaista olisi S-marketin kassan toiminta, mikäli heidän pitäisi vielä punnita vihanneksetkin kuin Lidlin kassojen. Jonossa seistäisiin loppupäivä myyjien hakiessa hintoja ja tuotteita listasta.


Kaikelle tälle purnaamiselle on syy: S-marketin kaltainen kauppa selviää, koska paikkakunnallamme ei vielä ole Lidliä, ja koska harhaanjohdettu kansa antaa suomalaisille yrityksille säälipisteitä. Kun Lidl tänne tulee, järkevät kuluttajat siirtyvät sinne ja vain itsepäiset, Hitlerin Siwaa pelkäävät mummelit jäävät.

Se on meidän kuluttajien syytä: me suosimme suomalaista, vaikka se olisi huonompaa, ja siten me estämme suomalaista palvelua kehittymästä.

Kun ostat huonolaatuisen tai ylihintaisen tuotteen tai palvelun vain siniristilipun vuoksi, aiheutat noidankehän: koska tuote myy, valmistajan ei tarvitse sitä parantaa mitenkään, ja sinä joudut lojaliteettisi vuoksi lopun ikää ostamaan sitä huonoa tai kallista tuotetta.

Jos taas teet kannanoton, et osta säälistä, on suomalaisen tuottajan pakko kehittää palveluaan niin, että se pärjää vapailla markkinoilla. S-marketin kaltaiset palveluntuottajat voisivat kehittää palvelunsa laatua Lidlin tasolle, mutta heidän ei sitä tarvitse tehdä niin pitkään, kun hölmöläiset virtaavat ovista sisään muutenkin.

Suomalainen innovaatio ja erinomaisuus eivät synny keskinkertaiseen tyytymisestä vaan avoimesta kilpailusta ja paineesta kehitykselle. Suosimalla suomalaista, eli laittamalla sen etusijalle, vaikkei se olisi paras tuote, sinä aktiivisesti rajoitat kilpailua ja otat pois painetta palvelun parantamiseen. Kuluttajalla on oikeus vaatia parasta.

Suomalaisuuden suosimisesta on tullut tuhoisa huijaus, jolla kansa saadaan ostamaan huonoa tuotetta ja valmistajat vapautetaan kilpailusta. Se ei ole viime kädessä kuluttajan etu, ei myöskään kansamme etu. Vaadi parasta, ja suomalaisen on pakko tehdä parhaansa. Uskon, että Suomi kykenee erinomaisuuteen. Sitä ei kuitenkaan saavuteta sosialistisella kehityksen estämisellä.

4 kommenttia:

  1. "vain itsepäiset, Hitlerin Siwaa pelkäävät mummelit jäävät."

    EI, EI JA VIELÄ KERRAN EI! Oikeat nimet ovat:

    - Natsisiwa.
    - SS-market.
    - Aatun valinta.

    Tarkkana siellä takarivissä! :P

    VastaaPoista
  2. S-ja K-ryhmän perusongelma on tuotteiden paljous. Kaikilta valmistajilta on useita eri vaihtoehtoja. Pelkkiä vaatteidenpesuaineitakin kymmenittäin eri merkkejä ja kokoja.Lidl myy lähinnä omia brändejään, jotka ovat sijoitettu lavoille kaupan sisään. Hyllytys, joka on kaupassa se kaikkein suuritöisin asia on minimoitu. Jos S-ja K-ryhmäkin möisivät pelkkää pirkkaa ja rainbowta, niin nekin voisivat luopua hyllyistä ja tuoda tavarat kauppaan suoraan lavoilla.

    VastaaPoista
  3. S-ja K-ryhmän perusongelma on tuotteiden paljous. Kaikilta valmistajilta on useita eri vaihtoehtoja. Pelkkiä vaatteidenpesuaineitakin kymmenittäin eri merkkejä ja kokoja.Lidl myy lähinnä omia brändejään, jotka ovat sijoitettu lavoille kaupan sisään. Hyllytys, joka on kaupassa se kaikkein suuritöisin asia on minimoitu. Jos S-ja K-ryhmäkin möisivät pelkkää pirkkaa ja rainbowta, niin nekin voisivat luopua hyllyistä ja tuoda tavarat kauppaan suoraan lavoilla.

    VastaaPoista
  4. Taitaa olla noita kesälomatuuraajia nyt paljon töissä kaupoissa ja nuo veikkauksen rahankeräyspisteet vievät paljon aikaa kaupan varsinaisella palvelulta.

    Monissa tuotteissa on kyllä parempi ostaa Saksalainen tai Suomalainen halvan kiinalaisen koneen tai osan sijaan, laatu tulee loppupeleissä halvemmaksi, tätähän ei esim valtion rakennusprojekteissa tajuta kun tärkein tekijä on tarjouksen hinta, lopullinen hinta on sitten jotain muuta, halvalla ei vaan saa tehtyä hyvää laatua.

    VastaaPoista