Kaikki pysäytykset eivät tietenkään johda sakkoihin, ei edes suurin osa, koska suurin osa tiellä liikkuvista on selvin päin. Pysäytysten voimalla saadaan kuitenkin muutamia rattijuoppoja ja kortittomia karsittua liikenteestä sekä luotua pelote muille samaa tekoa harkitseville.
Paperittomalle ulkomaalaiselle on tietty profiili myös. Erityisesti jos etsitään vaikkapa niitä tuhansia karkuteillä olevia turvapaikanhakijoita, on heidän profiilinsa erilainen kuin kansan yleensä. Karannut turvis on todennäköisemmin tumma eikä puhu suomea. He myös ovat suurempi uhka maalle kuin monet muut paperittomat, koska turvapaikanhakijoina tiedetään tulleen ainakin satoja terrorismitaustaisia henkilöitä. Näiden yksilöiden löytäminen siis voi olla elämän ja kuoleman kysymys.
Samoin kuin poliisi pitää tiettyjä merkkejä silmällä rattijuoppoja etsiessään, on hänen paras käyttää maalaisjärkeä myös ulkomaalaisvalvonnassa. Selvää suomea puhuvalta valkoiselta on aivan turhaa kysellä papereita, koska hänen tietää olevan suomalainen. Suomi on vielä niin hankala ja harvinainen kieli, että kukaan vasta saapunut paperiton ei sitä uskottavasti osaa puhua. Ulkonäkö on tietysti myös hyödyllinen keino, koska tietysti papereita kannattaa tarkistaa heiltä, jotka paperittoman profiiliin parhaiten sopivat. Silloin todennäköisyydet löytää paperittomia ovat korkeimmillaan eikä poliisin valmiiksikin vähiä resursseja haaskata typeryyksiin.
Hesarin pääkirjoituksessa selitettiin, että poliisi ei saa tehovalvonnassa perustaa paperien kysymistä ulkonäköön tai kieleen. No mihin sitten? Onko HS:n linja se, että annetaan terroristien vain häärätä täällä kun kerran ovat rajan yli päässeet, koska pienikin riski laillisesti maassa olevan mielen pahoittamisesta on suurempi huoli kuin mahdollisesti hyvin vaaralliset henkilöt maassa? Etnisyys ja kielihän ovat juuri helpoimmat keinot profiloida laillisesti maassa oleskelevat ulos epäiltyjen joukosta, jolloin jäljelle jää paljon pienempi ryhmä tutkittavia henkilöitä.
Kenenkään ei pitäisi ottaa nokkiinsa paperien kysymisestä. Poliisi kysyy ajokorttiakin kaikissa liikennepysäytyksissä, eikä se ole mikään hyökkäys tai epäilyn osoittamista siitä, onko kuskilla korttia. Se ei ole loukkaus, se on työn tekemistä ja yleisestä turvallisuudesta huolehtimista. Laissa säädetään meille kaikille velvollisuus avustaa viranomaisia työssään - kohtuuden rajoissa toki.
Henkkarien vilauttaminen on kohtuuden rajoissa. Se vie muutaman sekunnin, ja asia on sillä selvä. Jos joku ei pysty täyttämään lakisääteistä tehtävää viranomaisen auttamisessa, hänen kannattaa hakea itselleen mukavampi maa asua, jossa sellaista velvoitetta ei ole. Suomessa mennään kuitenkin näillä säännöillä. Jos joku ei arvosta kotimaansa turvallisuutta sitä vähää, että jaksaisi poliisille papereita näyttää, on vika hänessä, ei poliisin metodeissa.
Rotu ja kieli eivät profiloinnin perusteina ole sen kummempia kuin sukupuoli tai ikäkään. Jos poliisi etsisi raiskaajaa vailla tuntomerkkejä, he tuskin pysäyttäisivät kadulla kulkevaa mummelia tai pikkulasta teosta epäiltynä, koska tietävät, että naisen raiskanneen henkilön profiiliin kuuluu pääsääntöisesti miessukupuoli ja vähintään teini-ikä. Ikä, sukupuoli, etnisyys ja äidinkieli ovat aivan samanlaisia piirteitä. Emme me valitse mitään niistä.
Miksi juuri kahta niistä piirteistä ei saa käyttää profilointiin? Oikeasti, miksi? Mikä tekee rodusta ja kielestä suojeltuja piirteitä muihin nähden? En ole kuullut tälle yhtään järkevää selitystä.
Alla aiempi videoni aiheesta.
Hieno kirjoitus.
VastaaPoistaJatkan vielä. Jos etsitään kanatarhaan laittomasti saapunutta kettua, olisiko järkevää kiinnittää huomio pitkään häntään?
VastaaPoistaTämäkin asia on hyvin pitkälti amerikkalaista tuontitavaraa, joka on hyvin keinotekoista ja soveltuu huonosti Suomeen. Meidän historiamme eroaa olennaisesti amerikkalaisesta. Meillä ei ole ollut orjuutta eikä institutionaalista rotusortoa, joka asettaisi ihmiset eri asemaan ja määrittelisi heidän asemansa. Täällä ei esimerkiksi yliopistoon pääseminen ole riippunut siitä mihin rotuun kuuluu, eikä täällä ole ollut eri osastoja julkisissa kulkuneuvoissa mustille ja valkoisille, kuten joissain Yhdysvaltojen osavaltioissa aikoinaan oli.
VastaaPoistaMeiltä siis puuttuu kokonaan se historiallinen asetelma joka tekisi tuollaisia puheita mitenkään mielekkääksi. Vasemmisto kuitenkin käyttää usein jopa täysin amerikkalaisilta mustien oikeuksia ajavilta liikkeiltä lainattua retoriikkaakin, vaikka sellaiselle ei ole mitään todellisuuspohjaa Suomessa.
Olen huomannut että samanlaista keinotekoista retoriikkaa käytetään muissakin vähemmistökysymyksissä kuin etnisyyteen liittyvissä, joihin ne sopivat vieläkin huonommin.
Fiksua tekstiä. Todella hienoa nähdä rohkeita ja älykkäitä tekstejä poliittisesti korrektien laumasielujen vastapainoksi.
VastaaPoistaVarmasti Poliisi on kysynyt papereita myös muualta kuin Afrikasta tulleilta, mutta kun etninen profilointi on sitä voimakkaampaa mitä tummempi iho
VastaaPoistaMaalaisjärki on katoava luonnonvara. Sen on pakko liittyä "yleistäminen kielletty" -ilmiöön. Havaitsin sen jo lähes 15 vuotta sitten ensimmäisen kerran käytettyäni ahkerasti ikäisteni nettifoorumeita. Seurasin useaa alkuasetelmiltaan ihan fiksua keskustelua, jotka menivät hyvin nopeasti siihen, kun joku tuli itkemään yleistämisestä ja muut yhtyivät kuoroon. Näiden ihmisten mielestä ketään ei saa "tuomita" jonkin viiteryhmän perusteella, vaan jokaikinen ihminen tulee aina kohdata irrallisena yksilönä ja käsitellä hänen omien henkilökohtaisten ominaisuuksiensa perusteella. Tämä päti heidän mielestään ihan kaikkeen mahdolliseen, myös esim. koirarotuihin. Ei ole "normia", "normaalia" tai "yleistä". On vain yksilöitä.
VastaaPoistaTämähän ei ole millään tasolla mielekästä, sillä tietynlaiset ihmiset omaavat tietynlaisia ominaisuuksia ja nämä ominaisuudet usein ohjaavat ihmistä tiettyjen asioiden luo. Ja sama kääntäen, tiettyjä asioita harrastavat ihmiset todennäköisesti omaavat tiettyjä ominaisuuksia. Joukossa on aina poikkeuksia, mutta ei ole mielekästä tarkastella ihmisjoukkoa poikkeuksien perusteella tai niiden pohjalta. On mielekästä tarkastella todennäköisyyksien pohjalta.
Nyt kun nämä mainitsemani foorumien nuoret ihmiset ovat kasvaneet aikuisikään, niin tässä on tulos.
Amerikan rasismijutun joku jo mainitsikin. Olen ihmetellyt, missä kohtaa se on tullut Suomeen. Vielä 10 vuotta sitten naureskelin Amerikan meiningille ja amerikkalaisten ääliömäiselle yliherkkyydelle, mutta nyt sama on arkipäivää Suomessa. Miten näin pääsi käymään? Eritoten, kun Suomen mustia ei voi edes verrata Amerikan mustiin. Mitään afrosuomalaisia ei ole olemassa ja sitä paitsi myös valkoiset amerikkalaiset ovat mamuja siinä missä kaikki muutkin amerikkalaiset intiaaneja lukuunottamatta. Amerikkalaisuus on jotakin abstraktia, rotuun liittymätöntä. Suomalaisuus ei ole.
Poliisin täytyy pitää huolta, että kaikki tehdään asianmukaisesti sääntöjen mukaan.
VastaaPoistaOn tullut ilmi, että poliisi tulee edelleen ``miekka`´ edellä tilanteisiin ja unohtaa joissain tilanteissa vastuun erittäin korkeaa valtaoikeutta yksilöön käyttävänä viranomaisena.
Esimerkiksi poliisimiehiä on määrätyissä tehtävissä ilman nimilappua rinnassa jne. Se tuntuu pieneltä, mutta ei sitä ole. Myös yhden miehen luvallisia mielenosoituksia on poliisi hajoittanut jälleen ilman nimilappua. Se on puhdasta poliisivaltio mielivaltaa.
On oikein ja hyväksyttävää, että ulkomaalaisia ratsataan, mutta tässä asiassa poliisi ei kumma kyllä kiinnostu Virolaisista ja varsinkaan Venäläisistä.
Venäläiset osaavat heittäytyä `net ponimai` ja esim. liikennerikkomuksia,
räikeitäkin katsotaan läpi sormien.
Kuitenkin entisen rautaesiripun takaa tulleita ihmisiä tekee Suomessa jatkuvasti asuntomurtoja ja muita vakavia rikoksia. Myös talousrikolliset varsinkin rakennusalalla sivuuttavat poliisin seulan omituisen helposti.
Kiinniotto tehtynä väärin perustein on erittäin vakava oikeuden loukkaus.
Suomi on tunnettu sulkeutuneisuudestaan ja ulkomaalaisvastaisuudesta jopa Karjalan evakkoja kohtaan jo 40-50 luvuilla. Olisi korkea aika eurooppalaistua ja ottaa avoimet kortit käyttöön.Myös laisäädäntö on luvattoman jälkijättöinen ja oikeuslaitos täytyisi päivittyä ajan hengen mukaisesti, jos vaikka EIT. ei enää antaisi Suomelle huomautuksia enempää kuin muille pohjoismaille yhteensä mm. oikeuskäsittelyn liiallisesta pitkittymisestä. Mm. Ruotsi ei ole saanut yhtään huomautusta 10 vuoteen ja siellä on pakolaisasiat ihan eri tasolla ja volyymi on moninkertainen vrt. Suomeen.